keskiviikko 6. tammikuuta 2021

Uudenvuodenkäsky

Tänä alkuvuonna en koe tarvetta muistella vuotta 2020. Se ei ollut erityisen huono, eikä myöskään erityisen hyvä. Siinä oli paljon huonoa, mutta muutama hyvä.

Vuoden muistuvimmat kohokohdat olivat pääasiassa positiivia ja elämää edistäviä. Surut olivat samoja, mitä edellisinäkin vuosina. 

Mennyt vuosi piti sisällään kuitenkin suurimman kasvun ihmisenä. Niin suuren, etten puoli vuotta sitten siihen kasvuun itsekään uskonut.



Olen yrittänyt rakastua, päättänyt parisuhteen, siirtänyt itseni muiden edelle, pitänyt kiinni omasta itsestäni, lakannut rakastamasta, antanut anteeksi ja muistanut viimeisillä päivillä vielä olla miellyttämättä vain muita.

Kaikki se yhdessä vuodessa. Sen lisäksi opin ottamaan kehut vastaan ja kehumaan myös itseäni. Oon susta ylpeä, mulle hetki sitten sanottiin ja olen sitä myös. Ylpeä siitä, kuka tänään olen. 

Siispä tähän vuoteen 2021 en tee enää omaan kasvuuni liittyviä lupauksia, sillä viime vuoden lupaukset olivat jo tarpeeksi suuria. 



Ole itsekäs - ja sitä mä nyt olen. Vihdoin viimein suuren epäitsekkyyden jälkeen mä tajusin olla sittenkin vaan itsekäs. Se vitun hirveä akka taas.

Älä kadota itseäsi - mikä tarkoitti myös suurta menetystä ihmissuhderintamalla, mutta oli välttämätön teko ennen lopullista katoamistani. Oman itseni löytäminen on sen jälkeen vain vahvistunut.

Anna olla - ja anna anteeksi. Ja päädyin sillä oravanpyörään. Muistuttamaan itseäni, ettei mun tunteilla aina ole kaikille väliä, eikä uusia anteeksipyyntöjä kannata ottaa edes todesta. Anna olla, on ehkä vaikein toteuttaa, vaikka siinä lopulta aina onnistun. Unohda koko juttu, mä muistin lopulta taas viime hetkellä.

Sano ei - olisinpa sanonut kovemmin. Sen sanominen ja sanan heti läpi katsominen avasi taas portin hyväksikäyttöön ja oman hyvinvoinnin heikkenemiseen.

Älä tukahduta - enkä niin, mutta opettelin myös uusia tapoja päästä tunteista eteenpäin. Itku, huuto ja romahdus eivät enää ole se juttu, joka auttaa tunteissa eteenpäin.




Tänä vuonna lupauksia miettiessäni ymmärsin olla asettamatta vaatimuksia - vaikka onkin ilo huomata edellisvuosien sellaisten toteutuneen, vaan päätin keskittyä itseni palkitsemiseen. Tänä vuonna toteutan haaveitani, niitä pieniä ja pinnallisia ja suuria merkityksellisiä.

Vuoden 2021 uudenvuodenlupaus - ei, vaan käsky, on toteuta se, koska sä voit. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti